יום שלישי, 12 ביוני 2012

לשבור את הגלים

כאשר אני אומרת לאימהות ש"הרבה" על הידיים עד גיל 4, 6 חודשים זה צורך ולא פינוק, קשה להן לקבל את זה.
הן בטוחות שהתינוק יתרגל, וירצה על הידיים מתוך פינוק.
ההסבר הוא פשוט: תינוק זקוק לתנועה, הוא רגיל לתנועה מאז שהוא ברחם ופתאום התנועה נעלמה.
איך הוא יחזיר אותה? הוא לא יכול לבד.
בשביל זה יש בכי והורים. התינוק בוכה, ההורים מרימים, מטיילים איתו על הידיים והוא נרגע.
הורים מפרשים את זה בטעות כפינוק אבל זה צורך.
כאשר תינוק לומד להניע את עצמו לבד הוא פחות ופחות מבקש את זה.
ככל שהוא יקבל מענה יותר מדויק לצורך הזה (וגם לאחרים) הוא ירגע מהר יותר וירגיש בטוח יותר בעולם שסביבו.

היום עידו שלי, בן ה 11 היה צריך שאתן לו "תנועה".
הוא התעורר בבוקר עם מצב רוח לא טוב,  או כפי שהוא אמר, הרגשה רעה.
הוא יכול היה להמציא, כואב לי הראש, הבטן, האוזניים.
אבל הוא היה כן ואמר ישירות, יש לי הרגשה רעה, אני לא רוצה ללכת לבית ספר.
מיד התרוצצו לי בראש כל ההסברים מדוע זו טעות, אבל האינטואיציה אמרה לי לאפשר לו.
אמרתי או קי, אני סומכת עליך שאתה זקוק ליום חופש ושתשלים את החומר.

היו לי כמה דברים מתוכננים לבוקר אבל חשבתי לעצמי, הילד מרגיש רע בגלל משהו, הסיבה לא ידועה לי, אבל אני יודעת איך לשפר לו את מצב הרוח.
הודעתי לעידו, עד 11 אני עסוקה, ואחרי זה נוסעים לים!
הגענו לים, הים היה סוער, היו מערבולות ודגל אדום. היה קטע אחד שמותר היה להכנס,
עידו כמובן מיד רץ למים, אני התיישבתי על הכיסא ונהניתי לראות אותו.
הוא קפץ על הגלים, צלל, שחה ובעיקר שחרר, פרק את כל מה שהעיק עליו.
אח"כ ישבנו יחד, דיברנו, צחקנו והיה כיף גדול.

בעיניי זה בדיוק כמו להרים תינוק.
עידו היה זקוק למשהו שהוא לא יכול היה לספק לעצמו.
הרי אם היה נשאר בבית הוא היה מבלה את היום מול המחשב, הטלויזיה והסוני.
מצב הרוח שלו, סביר להניח לא היה משתנה והוא היה גורר את ההרגשה הרעה לאורך היום.
בגילו הוא לא צריך שארים אותו ואטייל איתו בחדר והחיבוק שלי מעיק עליו אחרי 2 שניות.
אבל להסיע אותו לים ולאפשר לו לשחרר כעסים על הגלים, זה בדיוק מה שהוא צריך כדי לעשות ריסטרט.

אני לא חוששת שהוא "יתרגל" ויבקש לעיתים קרובות לוותר על בית ספר וללכת לים, אני מכירה את עידו,
הוא אחראי ובוגר וברור לי שהרבה בקרים לא התחשק לו והוא בכל זאת הלך.
וחוץ מזה, עוד שבועיים החופש הגדול!

7 תגובות:

  1. יעל פוזננסקי12 ביוני 2012 בשעה 17:25

    סוף סוף מישהי שלא רק חושבת כמוני אלא גם עושה כמוני.
    מה שכתבת פה קרה קורה ועוד ימשיך עם כל אחד משלושה הילדים שלי.
    לפעמים הם זקוקים ליום חופש ואין יותר טבעי ונכון מלאפשר להם אותו.
    לגבי תינוקות אני מחזיקה בעמדה עוד יותר חזקה משלך: תינוק לא יכול להתרגל לידיים. תינוק נולד רגיל לידיים - זו ברירת המחדל של כל גורי היונקים בטבע- הם צמודים לאמא. אם לא מחזיקים אותו על הידיים הוא יכול להתרגל להעדר ידיים. להתרגל לידיים ולחום גוף - אין דבר כזה. הם נולדים רגילים לזה.
    יעל

    השבמחק
  2. אני מאוד שמחה לשמוע וכמובן מאוד מסכימה!
    תודה על השיתוף :)

    השבמחק
  3. מסכימה עם כל מילה שנכתבה כאן!!

    השבמחק
  4. מסכימה עם כל מילה שנכתבה כאן!!

    השבמחק
  5. טלי,
    בני שלי עוד צעיר....
    אבל אצל הורי היה מושג שנקרא כואב לי בית ספר...,
    פעמים שלש בשנה היה מותר לנו להכריז על מחלה זו.
    והיינו זוכים ליום אמאבא או בעיקר יום אמא.
    אני מאמינה שכך גם יהיה עם אורי כשהוא יגדל ויכאב לו בית ספר.

    עידו שלך למד....
    שאין טעם לספר סיפורים, עם אמת פשוטה אמא יודעתת לתת מענה.
    עידו שלך למד שוב שהוא יכול לסמוך על אמא שיודע את התשובה הנכונה עבורו, גם כשהוא לא ממש יודע אותה.
    שעורים חשובים לחיים
    ילד בן 11 הוא עדין ילד, ולא תמיד מספיק ורבלי כדי להסביר,

    הוללאי שכמה מהורים של תלמידים היו לומדים את זה ...

    כיף לעידו שיש לו אמא כמוך.

    השבמחק