יום שלישי, 3 ביולי 2012

שירים למחשבה

ביום חמישי בילינו בלילה הלבן של תל אביב.
חנינו והתחלנו לרדת לכוון שוק הפשפשים.
ראינו שאנשים מטפסים ועולים לגבעה וקצת כמו בחו"ל החלטנו ללכת בעקבותיהם.
על הגבעה הופיע דניאל סלומון.
בין השירים הוא שר את השיר "בא מכאב".
זו לא פעם ראשונה ששמעתי את השיר הזה, אבל באותו ערב,
כשישבנו על הדשא מול הבמה, ודניאל ניגן בפסנתר ושר, כל מילה בשיר  הדהדה לי.
משפט אחד בשיר תפס את תשומת לבי במיוחד.
"לא רוצה משפחה מאושרת של הורים שמבינים, כל דבר שעובר על הילד ותמיד הם מודאגים"

רק אתמול התעסקתי פעמיים במחשבה האם החלטתי נכון.
המליצו לי על מורה פרטי לאנגלית. מורה גבר. שעידו אמור ללכת וללמוד אצלו בבית.
מטריד?
זה עבר לי בראש.
אח"כ התקשר חבר חדש מהקייטנה, ילד שאני לא מכירה, בגילו מבית ספר אחר והזמין אותו.
שוב רצו מחשבות בראש, אני לא מכירה את הילד או את המשפחה.

אני אימא אחראית או אימא היסטרית?

הדור שלנו גדל בלי ששמו עלינו כל כך הרבה פוקוס.
בגיל של עידו הלכתי לספרייה העירונית לבד.
בדרך עברתי ברחוב קטן, מואר וקרוב לרחוב הראשי.
בכל פעם שהלכתי לספרייה ידעתי שהסוטה יעמוד שם.
הוא עמד וחיכה וכשמישהי הייתה עוברת הוא היה מוציא את ה... שלו ומנפנף בו.
אני הייתי רצה את כל הקטע הזה בטיל.
אני בטוחה שלא רק אני ראיתי את הסוטה הזה.
נראה לי שאף אחד לא טרח להתקשר למשטרה ולדווח עליו. הרי היו תופסים אותו בשנייה.
ההורים שלי לא העלו בדעתם ללוות אותי לספרייה.

חברה טובה שלי גרה צמוד לגינה שהיה בה אונס.
לא נאסר עליי ללכת אליה או לחזור ממנה לבד.
אני זוכרת שהגבלתי את עצמי, וחזרתי לפני שהחשיך.

הסבים שלנו היו עסוקים בלהקים מדינה.
ההורים שלנו היו עסוקים בלהמציא ישראליות שונה ממה שהביאו הוריהם מארצות שונות.
מה נשאר לנו? להתעסק בעצמנו.
אז יש לנו יותר דיכאונות וחרדות ואנחנו הרבה יותר מתעסקים בילדים שלנו.

כל ילד שצבר כמה שנים כבר ביקר אצל מרפאה בעיסוק/קלינאית תקשורת/מאבחן קשב וריכוז/מורה להוראה מתקנת ועוד כל מיני "חוגים" כאלה.

אני נמצאת במשבצת הזו של "הורים שמבינים" גם כאימא וגם כמדריכה להתפתחות.
כמדריכה אני צריכה לספר לאימא את הסיפור של התינוק שלה. למה הוא לא מתהפך?
אני צריכה להקשיב לה ולהבין מדבריה מדוע מתוך כל הסיבות האפשריות הילד שלה לא מתהפך.
אם זה קושי מוטורי פשוט (זה כמעט אף פעם לא) כי הוא לא שוכב מספיק על הבטן או לא יודע לדחוף את הרצפה, או שאולי הוא מפחד לאבד שווי משקל ויש פה בכלל גורם רגשי.

דניאל סליחה.
אני לא מסכימה איתך. (אבל אני אוהבת את השירים שלך)
אם הבנתי אותך נכון, לדעתך זה לא טוב להבין את הילדים שלנו ולתת להם מענה מדויק.
אני כן מסכימה שדאגות לא עושות טוב. ילד שדואגים לו דואג בעצמו ולעצמו וכבר התעסקנו בפוסט אחר (למה?) לאן זה מוביל.
אבל האם ילד שהוריו לא משתדלים להביא אותו למיצוי הפוטנציאל שלו יותר בקלות, יגדל מאושר יותר?
לדעתי לא.

אולי אני טועה.
מהדור שלנו יצאו אנשים מבריקים ויצירתיים.
עולם ההיי טק, הרפואה והאומנות מורכב מהם.
מה ייצא מהדור של ילדינו?
רק השנים יגידו, אני מקווה שאנחנו עושים נכון.

תהנו



6 תגובות:

  1. יעל פוזננסקי3 ביולי 2012 בשעה 11:04

    טלי יקירה
    אנחנו אכן צריכים להבין את הילדים שלנו אבל לטעמי אנחנו מאבדים הרבה פעמים את הגבול.
    אנחנו לא חברים שלהם. יש להם מספיק חברים. אנחנו ההורים שלהם וכך הם צריכים אותנו.
    כילדה להורים שגדלו באירופה המערבית בשנות ה 60, אני גודלתי על פי זה שההורים הם האוזן הקשבת של הילדים. אמא שלי תמיד אמרה שהיא החברה שלי. שנאתי את זה. היא לא חברה שלי היא אמא שלי! חברים יש לי מספיק. אמרתי לה את זה רק ברגע משברי עמוק בגיל 25 בו הרגשתי שהיא באמת עברה כל גבול ב"חברות" הזו.
    נדמה לי שההורים שלי הקדימו את שמנם. אני רואה את ההורים כיום סביבי - מתנהלים כמו שההורים שלי התנהלו.
    להבין את הילדים זה חשוב אבל תמיד לזכור שאין פה מערכת שיווניות: אנחנו ההורים ולכן יש לנו דיעה חשובה ואת הזכות (והחובה) לקבל החלטות מבלי לקבל את דעתם (אם כי רצוי לשמוע אותה). הם הילדים ולכן תמיד יקבלו מאיתנו יותר ממה שאנחנו נקבל מהם. זה חוסר שיויון מובנה.
    כך צריך להיות.
    נשיקות
    יעלי

    השבמחק
  2. השיר שבאמת מתאר אותי שמדבר אלי מאד הוא שיר ישן
    במקור של פראק סינטרה אני אוהבת את הביצוע של אלוויס פרסלי,
    I did it my way...

    ואכן אני בחיי המון דברים עשיתי ואני עדים עושה בדרכי שלי.


    http://www.youtube.com/watch?v=OlKJ-0bnxdA
    להנאתך.

    השבמחק
  3. בהקשר של השיר, אני לא יכולה שלא לצטט את המשפט הכי יפה שקראתי אי פעם בספר. "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות - אומללות הן כל אחת על פי דרכה". אז כמובן שאני לא מתכוונת למשפחות באמת אומללות, אלא למשפחות אמיתיות עם בעיות אמיתיות.
    כל משפחה והסיפור שלה, אין סיפור משפחתי דומה. אולי רק בסרטים יש משפחות מושלמות, וזה כל כך משעמם. במשפחות אמיתיות יש אנשים אמיתיים שצריכים לחוות, להתנסות ולפעמים גם לכאוב ולהפגע. לא ניתן ואסור לנו למנוע את זה מהילדים שלנו. כמובן שצריך לספק להם הגנה ככל הניתן מפני סוטים ואנסים, אבל הכלי הכי חשוב שנוכל לתת להם בחיים זה לדעת להסתדר ולהתמודד.

    השבמחק
  4. תפקידינו כהורים הוא לשמש לילדינו גשר לעולם שבחוץ. רוחבו של הגשר, אורכו וטיב החומר ממנו הוא עשוי משתנה עם השנים, ואלו ככל שעוברות, אמורות לבסס בילד את הביטחון והיכולת לשרוד את הקשיים שבדרך. לא אשכח את אותו מסלול שהייתי עובר עם הבן שלי בגינת הילדים מגיל שנה וחצי עד שנתיים וחצי לערך, גשר עץ סטנדרטי עם מרווחים בני עשרה סנטימטר לערך, שכמובן נדמים בעיני העולל כתהומות שאם רגלו תנחת בהם הוא צפוי לקפח את חייו. מרתקת בעיני הייתה ההתבוננות בתהליך שהוא עבר מרגעי החרדה הראשונים ועד ליום בו הוא "ריחף" בין השלבים. לא הרגשתי שתפקידי היה לדחוף או להבטיח לו שיהייה בסדר. רק ללוות אותו ולהיות שם בשבילו. נוכחותי בלבד הייתה מספקת. ההתקדמות האמיתית וההתמודדות היתה רק שלו. כמובן שהסיפוק משהגיע לצדו השני של הגשר היתה כבר גם שלי
    אוהד.

    השבמחק
  5. מדהים פשות,,, מעולה פשות,,,פנטסתי,,,!? ים

    השבמחק
  6. בפשות הכוונה הי לה "פשוט"!?
    ים

    השבמחק